Naujienos

Menstruacijos – jų ciklas ir ką turi žinoti kiekviena moteris

Kas yra menstruacijos?

Menstruacijos yra kraujavimas, kurio metu yra atmetama gimdos ir endometriumo gleivinė, kurią lydi kraujavimas. Jis pasireiškia kas mėnesį, vidutiniškai 11-14 metų amžiaus mergaitėms. Gydytojai pripažįsta įprastą menstruacijų pradžios amžių nuo 9 iki 16 metų. Nuo šio momento moters kūnas gali apvaisinti ir pastoti. Paprastai menstruacijos trunka nuo 3 iki 5 dienų. Maždaug 40-55 metų amžiaus menstruacijos nutrūksta ir prasideda menopauzė.

Kas yra menstruacinis ciklas?

Jeigu mėnesinės ateina reguliariai, tai vadinama menstruaciniu ciklu, tačiau mėnesinių ciklo trukmė kas mėnesį gali šiek tiek skirtis, tai yra taip pat normalu. Paaugliams būdingas ilgesnis mėnesinių ciklas, o su amžiumi pastebima tendencija mažėti ciklo trukmei, ryškėja jo reguliarumas. Paprastai menstruacinis ciklas trunka nuo 21 iki 35 dienų. Moters kūnas kontroliuoja menstruacinį ciklą per sudėtingą hormonų pusiausvyrą. Žmogaus organizmo atsakas į stresą yra susijęs su hormonų lygio pasikeitimu, kuris veikia daugelį organizme vykstančių procesų, todėl gali turėti įtakos mėnesinių ciklui.

Svarbu: Reguliarus menstruacijų ciklas yra ženklas, kad svarbūs jūsų kūno organai veikia normaliai. Štai kodėl nepaprastai svarbu stebėti savo ciklą ne tik tada, kai bijai ar bandai pastoti. Bet kokie nukrypimai nuo įprasto cikle gali būti kažkokių neįprastų organizme vykstančių procesų ar ligų požymiai, kurių visada geriau neįtraukti iš karto, nes jei susirūpinimas pasiteisina, visada geriausia pradėti gydymą kuo anksčiau.

Koks turėtų būti mėnesinių ciklas ir kaip apskaičiuoti jo trukmę?

Deja, daugybė moterų net ir šiandien neturi galimybės gauti patikimos mokslinės informacijos apie reprodukcinę sveikatą, įskaitant ir menstruacijas. Nepaisant to, norint palaikyti sveikatą, labai svarbu žinoti apie savo kūno sandarą ir jame vykstančius procesus, tai galioja ir mėnesinėms. Norėdami patys stebėti savo sveikatą, turite sekti savo ciklo trukmę ir kalendoriuje arba specialioje telefono programėlėje pažymėti mėnesinių pradžios dienas ir trukmę, kuri leis padaryti išvadas jūsų mėnesinių reguliarumą per porą mėnesių.

Išsiaiškinsime, kaip turėtumėte žymėti savo menstruacinį ciklą?

Pirmoji mėnesinių diena laikoma pirmąja mėnesinių ciklo diena. Menstruacinio ciklo pabaiga yra  pirmoji kitų mėnesinių diena, tai yra pirmoji kitų mėnesinių kraujavimo diena. Vidutinis mėnesinių ciklas trunka 28 dienas, tačiau normos yra kintamos: 21-35 dienos suaugusiems ir 21-45 dienos 12-15 metų paaugliams.

Vidutiniškai mėnesinės moterims trunka 3-5 dienas, tačiau norma galioja bet kokiam dienų skaičiui nuo 2 iki 7. Vidutiniškai menstruacinio kraujavimo tūris yra apie 40-100 ml (tai apie 8 naudojami įprasti higieniniai įklotai arba tamponai), o menstruacinio kraujo sudėtyje, be paties kraujo, yra gimdos kaklelio, makšties liaukų ir endometriumo audinių gleivinės išskyros.

Kuo menstruacijos skiriasi nuo įprasto kraujo?

Menstruacijų išskyros skiriasi nuo kraujo tekančio mūsų kraujagyslėmis: jis nekrešėja ir yra tamsesnis. Taip yra dėl to, kad jame yra fermentų, kurie neleidžia krešėti – antikoaguliantų. Beje, tie krešuliai, kurie kartais atsiranda moterims, atsiranda būtent dėl ​​to, kad kraujas nekrešėja, tačiau tai nebūtinai yra kažkokių patologinių procesų organizme požymis, tai dažnai pasitaiko gausiausio kraujavimo dienomis ir dažnai siejamas su stresu arba pavyzdžiui netinkamos mitybos.

Kodėl kai kurioms moterims gėda kalbėti apie savo mėnesines?

Tabu menstruacijų tema yra ir dėl to, kad ilgą laiką menstruacijas visuomenė naudojo siekdama pateisinti socialinę vyrų ir moterų padėties nelygybę, nes moteris menstruacijų metu daugelyje kultūrų buvo laikoma „nešvaria“. Taip yra dėl to, kad senovėje žmonės nesuprato, kas sukelia mėnesines ir jiems šis reiškinys buvo paslaptingas ir nesuprantamas.

Netgi XXI amžiuje, kai biologinė menstruacijų esmė jau seniai buvo aiški, daugelis religijų laiko moteris menstruacijų metu „nešvariomis“: pavyzdžiui, stačiatikybėje moterims draudžiama dalyvauti šventose apeigose, pavyzdžiui, gauti komuniją per menstruacijas, liesti ikonas ir net gerti „šventą“ vandenį, o kai kuriose parapijose net lankyti bažnyčią. Tačiau šios taisyklės skiriasi, ir yra pažangesnių kunigų, kurie prieštarauja vadinamajai „ritualinio nešvarumo“ sampratai.

Nebijokite paklausti!

Deja, menstruacijų tema visuomenėje vis dar daugelio laikoma tabu ir gėdinga, o menstruacijos dažnai pristatomos kaip kažkas, ką reikia slėpti nuo visų. Nepaisant to, net jei jums gėda ko nors klausti, atminkite: moterims menstruacijos būna didžiąją gyvenimo dalį, tai yra normalus biologinis procesas, ir iš tikrųjų jose nėra nieko gėdingo ar nešvaraus.

 Dažniausios 8 klaidos moterų menstruaciniu metu :

  1. Lovos poilsis. Nuo pirmųjų dienų moterys, net nejausdamos skausmo, ir nežymaus tempimo pilvo apačioje,  priskiria save lovos režimui, kad sumažintų gausias išskyras ir sustabdytų skausmo simptomus, o organizmas pailsėtų. Tai pirmoji iš klaidų – gulint kraujas sustingsta ir visas mūsų organizmo fiziologinis procesas vis dar tampa skausmingas, nors gulinčios padėties akimirkos atrodo gana geros ir neskausmingos. Būtent dėl ​​minimalaus fizinio aktyvumo organizmas išskiria reikiamą kiekį mėnesinių kraujo.
  2. Vaistų vartojimas. Nepatartina pratinti savo kūno vaistų vartojimo. Kartais skausmas būna lengvo pobūdžio, todėl geriau palaukti ir ištverti, duoti kūnui galimybę jį įveikti. Esant aštriems skausmams rekomenduojami vaistai, kurių sudėtyje yra paracetamolio. Jokiu būdu nevartokite analgino ir aspirino, nes jie veikia kraujodaros procesus.
  3. Tamponų naudojimas. Paprastai tai  patogu, ypač vasarą ir per šventinius renginius. Tačiau nereikia pamiršti ir to, kad nuolatinis tamponų naudojimas padidina kraujo ląstelių skilimą šiltoje aplinkoje ir dubens organų uždegimus.
  4. Baseinai. Gimdos kaklelis aktyviai dalyvauja menstruacijose,  jis atsiveria ir yra labai jautrus bakterijų poveikiui. Reikėtų atsižvelgti į tai, kad maudymosi metu kūnas perkaista, kraujagyslės plečiasi, todėl padidėja kraujotaka, dėl ko gali padidėti kraujavimas. Plaukiant baseinuose, upėse, nesvarbu, kokie tamponai būtų dedami, bakterijos per atvirą gimdos kaklelį gali patekti į mūsų gimdą ir sukelti nepageidaujamas ligas.
  5. Sportas. Pirmąją dieną patartina visiškai atsisakyti fizinio aktyvumo, kuris prisideda prie padidėjusios kraujotakos ir gausių išskyrų. Patarima, užsiimti joga arba kineziterapijos pratimai.
  6. Dieta. Kraujo netekimas ir netinkama mityba gali sukelti nepageidaujamų padarinių. Kadangi organizmas yra išsekęs, dažna ir racionali mityba mažomis porcijomis tik atkurs jo jėgas ir niekaip nepaveiks fizinės formos.
  7. Alkoholiniai gėrimai. Jie tik provokuoja negalavimą ir padidina menstruacijų skausmą. Pakeisti  juos reikėtų didžiuliu kiekiu skysčio (sultys, vanduo, arbata).
  8. Lytiniai santykiai. Žinoma, niekas negali to uždrausti, tiesiog reikia atsiminti ir nepamiršti barjerinių kontracepcijos metodų, nes infekcijos ir vystymosi rizika yra didžiausia dėl gimdos kraujo, kuris yra viena geriausių aplinkų vystytis ir patekti į gimdą. Infekcija ir mikrobai patenka į gimdos ertmę.

HIGIENOS TAISYKLĖS MENSTRUACIJŲ METU:

  • Reguliarus prausimasis- vienas iš pagrindinių higienos komponentų mėnesinių metu .Menstruacijų metu geriau susilaikyti nuo maudymosi vonioje ir nusiprausti po dušu. Bet jei norite išsimaudyti, įsitikinkite, kad vonia yra švari. Nusiprausti reikia bent kartą per dieną, o geriausia – ryte ir vakare. Nepaisant to, kad iš organizmo išeinantis kraujas yra sterilus, ant plaukų, ant odos ir ant higieninių servetėlių ar tamponų tamsioje, šiltoje ir drėgnoje aplinkoje aktyviai dauginasi bakterijos, kurios gali neigiamai paveikti makšties mikroflorą.
  • Švarios ir patogios kelnaitės- dėl tų pačių priežasčių tampa dar svarbiau dėvėti tik švarius apatinius ir juos reguliariai keisti. Menstruacijų metu geriausia dėvėti medvilninius apatinius, nes jie praleidžia orą, o tai reiškia, kad neleidžia daugintis bakterijoms. Menstruacijų metu stenkitės nedėvėti aptemptų apatinių ir drabužių, nes aptempti drabužiai didina kūno temperatūrą ir prakaitavimą, o tai reiškia aktyvesnį bakterijų ir kenksmingų mikroorganizmų dauginimąsi. Atminkite, kad sintetiniai apatiniai nėra skirti dėvėti reguliariai, ypač menstruacijų metu.
  • Reguliarus higienos priemonių keitimas – higieninius paketus ar tamponą reikia keisti reguliariai (kas 4 val., tamponas kas 2 val.). Atsiminkite: įklotus ir tamponus reikia keisti ne tik pagal poreikį, priklausomai nuo kraujavimo intensyvumo, bet net ir nevisiškai išnaudojus, nes šiltoje ir drėgnoje aplinkoje ant jų pradeda aktyviai daugintis bakterijos. Nenaudokite tamponų naktį: jie nėra skirti tokiam ilgalaikiam naudojimui. Jei kraujuojate stipriai, geriau naudoti specialius naktinius įklotus su padidintu sugeriamumu naktį.