Naujienos

5 įspūdingos jodo savybės žmogaus sveikatai

Jodas yra labai vertinama maistinė medžiaga žmonių sveikatai. Jo poveikis sveikatai yra įvairus ir labai svarbus.

Jodą atsitiktinai atrado prancūzų chemikas Barnardas Courtois, kai jis bandė iš jūros dumblių išgauti kalio ir natrio junginius. Jis neteisingai pridėjo sieros rūgšties į likusį kiekį, dėl kurio į laboratoriją išsiveržė purpurinis debesis, o ant laboratorijos metalinių paviršių susikaupė kondensuota jodo forma.

Jodas – panašiai kaip ir varis, kad tinkamai veiktų, organizmui jo reikia, o ypač skydliaukei, kuri yra atsakinga už fizinį ir protinį vystymąsi bei funkciją. Nepaisant to, kad organizmui reikia nedidelio kiekio jodo, daugeliui žmonių jo trūksta (paprastai mažesnes pajamas gaunančiose šalyse, kur mityba yra ne tokia įvairi).

Jodo nauda sveikatai

1. Skydliaukės funkcija

Pagrindinis ir svarbiausias jodo vaidmuo yra užtikrinti tinkamą skydliaukės veiklą. Jodas padeda reguliuoti skydliaukės hormonų tiroksino  (T4) ir trijodtironino (T3) gamybą. Tinkamas jodo kiekis yra būtinas šių vertingų hormonų gamybai. Mažas jodo kiekis gali sukelti hipotirozę, dėl kurios gali padidėti svoris, nes organizmas nebegali tinkamai skaidyti riebalų. Hipotireozė taip pat sukelia stiprų nuovargį, sausą odą ir sutrikusią smegenų veiklą.

 2. Metabolizmas

T4 ir T3 hormonai (kuriuos gamina skydliaukė) veikia bazinį medžiagų apykaitos greitį, kuris yra atsakingas už tai, kad organizmas tinkamai įsisavintų maistines medžiagas ir judėtų visame kūne. Lėta medžiagų apykaita gali reikšti

Svorio padidėjimą ir mažą energijos lygį, taip pat medžiagų apykaita gali sukelti odos sausumą, skilinėjimą, plaukų slinkimą, šaltkrėtį ir kūno silpnumą.

3. Plaukai ir oda

Oda ir plaukai jau buvo paminėti, tačiau jodas taip pat veikia juos tiesiogiai, o ne kaip kažko kito simptomas. Jodas reguliuoja odos drėgmės lygį ir padeda išgydyti įpjovimus ir randus regeneruodamas ląsteles.

Jodas taip pat reguliuoja hormonus, atsakingus už spuogų atsiradimą. Jodo trūkumas taip pat gali sukelti plaukų slinkimą.

 4. Nėštumas ir vaisiaus vystymasis

Kūdikių anomalija arba mirtingumas yra viena iš priežasčių, kada  motinoms trūksta jodo. Jodas yra būtinas tinkamam kūdikio smegenų vystymuisi. Tyrimai parodė, kad kūdikiai, gimę motinų, kurios nėštumo metu negauna pakankamai jodo, turi didesnį intelekto atsilikimą ir turi mažesnį IQ, palyginti su kūdikiais, kurių motinos nėštumo metu gauna pakankamai jodo. Jodas taip pat labai svarbus po gimdymo žindymo metu, kai motinos turi aprūpinti kūdikius maistinėmis medžiagomis per motinos pieną.

5. Imunitetas

Jodas padeda organizme išlaikyti antioksidantus, tokius kaip vitaminas C, ir skatina jų veiklą organizme. Antioksidantai yra molekulės, kovojančios su laisvaisiais radikalais jūsų organizme. Laisvieji radikalai yra junginiai, kurie gali pakenkti, jei jų kiekis organizme tampa per didelis. Jie yra susiję su daugybe ligų, įskaitant diabetą, širdies ligas ir vėžį. Tinkamas antioksidantų panaudojimas ir palengvinimas organizme padeda sukurti stiprų imunitetą ir apsisaugoti nuo ligų.

Jodo maistas ir papildai

Pateikiame jums geriausių maisto produktų sąrašą, kad gautumėte visą reikalingą jodą :

  • Jūros daržovės – pavyzdžiui, jūros dumbliai ar rudadumbliai;
  •   Spanguolės;
  •   Kiaušiniai;
  •   Jūros gėrybės, menkė ir krevetės;
  •   Pieno produktai, tokie kaip jogurtas ir žalias sūris;
  •   Vaisiai ir daržovės – pavyzdžiui, braškės ir bulvės;
  •   Juodoji druska ir rausva Himalajų druska.