Naujienos

Chia sėklos – supermaistas, atrandantis vietą vis dažnesnėje virtuvėje

Chia sėklos arba dar kitaip ispaninis šalavijas tampa vis dažnesniu svečiu mūsų mityboje, o ypač tų žmonių, kurie vadovaujasi posakiu „maistas – vaistas“. Atsakymai į žemiau pateiktus klausimus padės suprasti, jog pastarojo naudingumas organizmui nėra tik mitas ar pasipelnyti bandančių prekybininkų reklaminis triukas.

Kokias naudingąsias medžiagas slepia chia sėklos?

Suvalgę vieną valgomąjį šaukštą šio produkto, gauname 65 anaiptol ne tuščias kalorijas. Minėtoje porcijoje yra 2 g baltymų, 5 g riebalų, po 6 g angliavandenių bei skaidulų ir, aišku, tai tikrai dar ne viskas.  Produkte gausu omega-3 ir omega-6 riebiųjų rūgščių, vitaminų A, B, E, D, kalcio, vario, fosforo, cinko, kalio, magnio bei kitų naudingų medžiagų, kurių pavadinimai, tikėtina, retam mažai ką tesako (o pastarųjų nauda akivaizdi!): mucino, stroncio, niacino, tiamino ir kitų.

Ar ispaninio šalavijo teikiama nauda – šių dienų laimėjimas?

Anaiptol ne. Jau senosiose civilizacijose chia sėklos buvo vertinamos ne tik dėl maistinių, bet ir gydomųjų savybių. Actekų kariai tikėjo, jog vienas šaukštas šių sėklų veikia kaip energinis 24 valandų užtaisas, o majų bėgikai bei šio maisto neįsivaizdavo savo raciono.

Kaip chia sėklos įtakoja mūsų sveikatą?

Vienareikšmiškai teigiamai, anaiptol šio straipsnio net nebūtų! Tačiau aptarsime šio produkto naudą kiekvienai organizmo funkcijai atskirai.

Širdis. Sėklose esančios Omega-3 riebalų rūgštys (jų ispaninis šalavijas turi daugiau nei populiarioji lašiša!) reguliuoja kraujo spaudimą, mažina blogojo cholesterolio kiekį bei uždegimo, papildomai apkraunančio kraujagysles ir sukeliančio širdies ligas, atsiradimo pavojų. Pastebimai sumažėja aterosklerozės atsiradimo tikimybė.

Kaulai ir dantys. Chia sėklose yra didelis kiekis kalcio ir boro – elementų, atliekančių svarbų vaidmenį norint džiaugtis tvirtais kaulais.

Gerą dantų būklę užtikrina ne tik minėtas kalcis, kurio 18% RPN gaunama iš 30 g sėklų, bet ir cinkas, stabdantis akmenų formavimąsi bei gerinantis burnos kvapą. Būtina paminėti ir fosforą bei vitaminą A, atliekančius svarbų vaidmenį kalbant apie gerą burnos sveikatą ir higieną.

Krūtys ir gimdos kaklelis. Kaip bebūtų gaila, greta šių organų vis dažniau minima kraupi diagnozė – vėžys. Moksliniais tyrimais įrodyta, jog alfa  linoleno rūgštis arba tiesiog Omega-3 riebalų rūgštis ne tik mažina vėžinių ląstelių augimą krūtų bei gimdos kaklelio zonose, bet ir efektyviai kovoja su jau esančiomis, tačiau nekenkdama sveikosioms.

Ar iš balos tas gražumas, ar…dėl chia sėklų?

Daugelis produktų, pelnytai vadinamų supermaistu, nebūtų tokie populiarūs, jei teigiamai neveiktų ne tik savijautos, bet ir išvaizdos. Chia sėklos ir šioje srityje tikrai turi ką pasiūlyti!

Itin didelis antioksidantų kiekis, randamas šiame produkte, padeda išlaikyti odos jaunystę. Dailių kūno linijų išsaugojimui ar grąžinimui nepamainomos chia sėklose esančios skaidulinės medžiagos, užtikrinančios reguliarų tuštinimąsi bei greičiau ateinantį sotumo jausmą.  Čia gausiai randamas cinkas skatina leptino –hormono, reguliuojančio alkio jausmą – išsiskyrimą.

Nuovargis ir sportas – nesuderinami dalykai. Kaip jau minėta, ispaninis šalavijas – tikras energijos užtaisas, atstojantis abejotiną poveikį sveikatai turinčius sportininkams skirtus gėrimus.

Ar chia sėklos gali pakenkti?

Kaip ir visi produktai, pastarosios turi būti vartojamos saikingai ir laikantis apdorojimo rekomendacijų. Jei šį maistą dar tik bandote „prisijaukinti“, pradėkite nuo nedidelio kiekio. Siekiant, jog produktas būtų lengviau virškinimas ir neapkrautų skrandžio, prieš vartojimą rekomenduojama šį išmirkyti vandenyje santykiu 1:10 (brinkinkite bent 30 minučių). Toks apdorojimo būdas taip pat užtikrina geresnį naudingųjų medžiagų pasisavinimą. Jei visgi užmiršote sėklas užmerkti, tačiau norite pastarųjų čia ir dabar, nepamirškite tą dieną išgerti pakankamą kiekį vandens.